• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
شنبه 9 شهریور 1398
کد مطلب : 75523
+
-

افزایش ذخیره‌سازی خون بند ناف در آذربایجان‌غربی

استان در زمینه ذخیره‌سازی خون بندناف بعد از تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و خوزستان در رتبه ششم قرار دارد

کاربرد وسیع سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های صعب‌العلاج، ترویج فرهنگ ذخیره‌سازی خون بندناف در بانک‌های عمومی خون بندناف نوزادان در سراسر کشور را به دنبال داشته است.  به گزارش خبرگزاری صداوسیما، تاکنون بیش از 112 هزار و 760 نمونه خون بندناف در کشور ذخیره‌سازی شده، اگرچه این میزان بسیار کم است اما در این میان استان آذربایجان غربی به نسبت جمعیت با 4 هزار نمونه خون بندناف در بین استان‌های همسطح خود بیشترین ذخیره‌سازی را داشته و طی چند سال اخیر با افزایش خوبی روبه‌رو بوده است.

رئیس بانک خون بندناف رویان آذربایجان غربی می‌گوید: عضویت در بانک خون عمومی رایگان است و خانواده‌ها می‌توانند در صورت تمایل خون بندناف نوزاد خود را اهدا کنند و نمونه اهدا شده برای افراد دیگری که نیاز به پیوند دارند مورد استفاده قرار گیرد.«محمدرضا سام» ذخیره‌سازی این خون در بانک خصوصی را مستلزم هزینه می‌داند و می‌افزاید: در ابتدا هزینه عقد قرارداد و در ادامه هزینه شارژ سالانه برای نگهداری نمونه خون بندناف پرداخت می‌شود.

سام درباره اهمیت فرهنگسازی ذخیره‌سازی خون بندناف اظهار می‌کند: یکی از مهم‌ترین اقدامات مورد نیاز، فرهنگسازی و آشنایی خانواده‌ها با ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف است به طوری که هیچ خانواده‌ای وجود نداشته باشد که در هنگام تولد فرزند خود درباره این فرصت طلایی اطلاعی نداشته باشد.

مدیر داخلی بانک خون بندناف رویان آذربایجان غربی هم می‌گوید: از سال91 تاکنون بیش از 4 هزار نمونه خون بندناف در آذربایجان غربی ذخیره‌سازی شده که امسال نسبت به سال گذشته از رشد بیش از 80 درصدی برخوردار است. «آرش آهرون» می‌افزاید: آذربایجان غربی بعد از استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و خوزستان در رتبه ششم قرار دارد که به لحاظ جمعیت کم از میزان ذخیره‌سازی بالایی برخوردار است.  

وی با اشاره به اهمیت سلول‌های بنیادی تاکید می‌کند: در کشور تنها بیمارستانی که عمل پیوند در این زمینه انجام می‌هد بیمارستان شریعتی تهران است. نمایندگی استان آذربایجان غربی هم سعی دارد که فعالیت خود را در شهرستان‌های استان و مناطق دورافتاده گسترش دهد. آهرون درباره شرایط اهدای خون بندناف می‌گوید: خانواده‌ها می‌توانند در صورت تمایل خون بندناف نوزاد خود را برای تضمین سلامت آینده فرزندشان ذخیره‌سازی کنند و نمونه نگهداری شده علاوه بر خودشان در صورت موافقت اهداکننده امکان اهدا به افراد دیگر که نیاز به پیوند دارند نیز مورد استفاده قرار می‎گیرد.

این مسئول تاکید می‌کند: نگهداری سلول‌های بنیادی خون بندناف به عنوان پشتوانه سلامت خانواده و برای استفاده احتمالی در آینده، امری انتخابی است که بسیاری از والدین در سراسر جهان برای خود و دیگر بیماران نیازمند به این شیوه روی آورده‌اند. در این زمینه بهتر است بستری فراهم شود تا والدینی که در انتظار تولد فرزند هستند، نسبت به ذخیره‌سازی خون بندناف نوزادان آگاهی یابند که این کار با ایجاد بانک خون بندناف عمومی برای همگان میسر خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید